Kanot

Drömmer du om att bli bäst i världen? Vill du ha dom bästa förutsättningarna för att kombinera gymnasiestudier med paddling på högsta nivå? Välkommen till Sanda NIU Kanot! Här coachas du av Sofia Paldanius numera välutbildad och rutinerad tränare på högsta nivå som även har en gedigen kanotkarriär med medaljer från både EM och VM samt deltagande på inte mindre än fem OS.

På Sanda Kanot NIU får du ledarledd träning i grupp på skoltid fyra morgnar i veckan, förstärkt mellanmål efter träningarna två tillfällen i veckan, sjukgymnast på plats varje onsdag, hjärtscreening för alla idrottselever och här appliceras både den senaste forskningen och praktiska erfarenheter på träningen. I årskurs 1 bor du på skolans elevhem Majstången eller Rosen tillsammans med andra årkurs 1-elever sen flyttar du ut till egen lägenhet eller bor tillsammans med andra Sanda-elever med hjälp av skolans boendeteam. Skolan har ett utökat Elevhälsoteam för stöd vid behov, våra lärare som förstår vad det innebär att satsa på sin idrott eftersom lärare och coacher jobbar tillsammans. Inte minst får du klasskompisar från olika idrotter och ett gott kanotgäng att ha kul och utvecklas tillsammans med.

Från mars till november paddlar vi på Vättern som i stort sett aldrig fryser. Blåser det så glider vi in på Huskvarnaån där det alltid är skyddat. När det närmar sig tävlingssäsong har vi möjlighet att nyttja banorna på Rocksjön. Ibland är vi även på elitcentrat på Munksjön. Vintertid har vi vårt eget ställe på skolan med paddelmaskiner. Skolans undervisningslokaler för fysisk träning, "Träningsverket", är tillgängligt sju dagar i veckan året om och skolan har anställd fystränare.

Den mesta träningen genomförs i grupp men det finns möjlighet till individuella anpassningar i träningsupplägget för att skapa förutsättningar att bli sitt bästa jag och lägga grunden för en lång och skadefri karriär.

Bedömningsområden

De områden för bedömning som vi använder vid antagningen är framtagna av Riksidrottsförbundet och gäller vid NIU och RIG:

• Idrottsspecifika kunskaper och färdigheter
  • Idrottspsykologiska färdigheter och förutsättningar
  • Sociala färdigheter och förutsättningar
  • Organisatoriska färdigheter och förutsättningar
  • Studieambition

Ansökan och urval NIU

Ansökan till vår NIU-utbildning och urval sker i två steg.

1. Du ansöker till Sanda NIU Kanot via Svenska Kanotförbundets ansökningsformulär Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. senast den 1 december kl. 11.00. Antagningstester sker den 6-7 december och består av snabbhets- och uthållighetstest på paddelmaskin samt intervju med coach och med kurator. Allt för att kunna avgöra om du är redo för att bli en av oss.

2. Därefter söker du till ett program du vill läsa på Sandagymnasiet. Då sker urvalet på meritpoäng. Ansökan till Sandagymnasiet och det program du önskar gör du hos din SYV på din skola.

Det krävs alltså att bli antagen både inom idrotten och det program man söker till. Har du frågor kring detta kontakta oss.

Den 15:e november bjuder Sandagymnasiet in till Öppet Hus. Du och vårdnadshavare får möjlighet att komma och besöka skolan, se våra lokaler och elevboende, träffa lärare, få information från de olika programmen och få veta mer om Sanda Kanot.

Öppet Hus på skolan börjar kl.17.30. För dig som vill vara med och träna så samlas vi 14.30 på Huskvarna Kanotklubb och paddlar ett pass tillsammans. Om någon kommer ännu tidigare denna dag finns det även möjlighet att äta lunch på skolan. Efter paddlingen får ni mellanmål och vi tar oss till skolan där det blir information om NIU Kanot kl.17.30. Då är det önskvärt att även vårdnadshavare är på plats och det går också bra att bara var med på informationen.

När: 15:e november kl.17.30
Paddling:
Om du vill, i så fall samling 14.30 på Huskvarna Kanotklubb
Transport hit:
Sofia möter gärna upp på Huskvarna station
Anmälan:
Senast 11 november till sofia.paldanius@jonkoping.se