För dig på Sanda

Information kring sjukanmälan och frånvaro

Du kan anmäla sjukdom på två sätt:

• Via en automatisk telefontjänst. Ring 036-10 28 00. Observera att man måste ringa varje dag och att samtalet måste ske före kl. 12, annars bokförs sjukfrånvaron på nästa dag. För sjukanmälan del av dag fungerar inte telefontjänsten, utan då skall du kontakta sin mentor.
  • Via Vklass. Där kan vårdnadshavare eller myndig elev anmäla sjukdom för flera dagar framåt eller för del av dag. Där går det också att se registrerade frånvarotillfällen. Vårdnadshavare får också automatiskt ett e-postmeddelande varje dag en elev har oanmäld frånvaro. Detta förutsätter att vårdnadshavaren har loggat in och registrerat sin e-postadress.

Ansökan om ledighet

Du gör ansökan om ledighet i Vklass. Grundprincipen är att eleven skall vara i skolan, men vi kan bevilja ledighet vid vissa tillfällen.

Om skolarbetet äventyras kan eleven endast få ledighet av medicinska skäl som kan styrkas med intyg.

Om skolarbetet inte äventyras kan ledighet ges efter följande principer:

• viktig familjeangelägenhet
  • resor med familjen då synnerliga skäl föreligger
  • vid mönstring
  • vid deltagande i träningsläger eller liknande (på elitnivå) med hänvisning till skolans idrottsprofil
  • vid uppkörning eller halkkörning.

Läsårstider

Läsåret 2023-2024

• Höstterminen 2023: 21 augusti - 21 december
  • Vårterminen 2024: 8 januari - 14 juni

Lovdagar 2023/2024

• Höstlov: Vecka 44
  • Sportlov: Vecka 7
  • Påsklov: Vecka 14
  • Lovdagar: 10 maj, 7 juni

Studiedagar 2023/2024

• 20-21 november
    • Åk 3 på gymnasiet har verksamhet
    • Korttidstillsyn/ungdomsfritids är stängt
  • 25 januari
    • Åk 3 på gymnasiet har verksamhet, Sanda idrottshögstadium åk 7-9 har vanlig skoldag
    • Korttidstillsyn/ungdomsfritids är öppet
  • 4-5 mars
    • Åk 3 på gymnasiet har verksamhet
    • Korttidstillsyn/ungdomsfritids är stängt
  • 20 maj Sanda idrottshögstadium åk 7-9  har studiedag, gymnasiet har verksamhet som vanligt

Lunch och mellanmål

Matsalen är öppen för lunch mellan kl. 10:30 och 13:15. Skollunch serveras i vår matsal som ligger i Folkets Park bredvid skolan. I skolans café kan du köpa ett mellanmål och passa på att umgås med andra elever och vuxna på skolan.

Tisdagar och torsdagar (kl. 9:30-10:15) serveras även mellanmål efter träningen till våra idrottselever som går RIG, NIU och LIU. Inne på skolan finns Sanda Café som säljer fika, smörgåsar och frukt mellan kl. 7:15 och 15:30.

För dig som vill se gällande matsedel i din mobiltelefon finns en särskild skolmats-app. Sök efter Skolmaten i din app-butik, så hittar du den där. Du kan även se matsedlarna i Vklass eller via länken här:

Matsedel Sanda Länk till annan webbplats.

Student 2024

Fredagen den 14 juni är det dags för årets studentutspring - vi planerar för ett gemensamt utspring för alla avgångsklasser med start kl. 13.00.

Mer info kommer.

Elever som köper sin dator

Elever som köper sin dator måste skapa ett lokalt konto på datorn med hjälp av bifogad manual - gör du inte det kommer din möjlighet att komma in på datorn försvinna efter 3 månader när ditt skolkonto som du loggar in med nu stängs.

Läs manualen noga när du skapar det lokala kontot.

Manual - Skapa lokalt konto på En-Till-En Elevdator Pdf, 1.7 MB.